Ramon Lima / Benoit Callens & Alice Cano / Catarina Barbosa
22 de July de 2024 Studio’s openingsRamon Lima / Benoit Callens & Alice Cano / Catarina Barbosa - Compagnie AWA
Crossed demos
CALOR / Echos infinis - revisité / Estranha forma

Cross-residency*
March 10 to 15 + June 9 to 13, 2025
CCNR Building
November 2 to 15, 2025
TROIS C-L / Luxembourg
As part of the Matière Première program
CALOR
Ramon Lima
“No longer feeling confined within one’s own skin”
CALOR brings together on stage three bodies with an initial temperature of 37°C. Three performers engage in a physical investigation, traversing the different degrees of heat generated by their bodies and their encounter. A rising inner heat seeks to ignite us from within, expanding the body until it can no longer be contained by the boundaries of its own skin. This radical expansion of intimate space into a shared one blurs the lines between self and other through ecstasy and dream.
CALOR marks the starting point of a broader reflection on the skin — the barrier that envelops us and defines the outlines of our being. Through this project, I explore the borders of the body in a quest for physical and sensory expansion. Heat becomes a transformative force, capable of reshaping matter, redefining the body’s contours and densities, and opening a portal to unusual physical states. These metamorphoses provoke a rethinking of what is allowed, desirable, or considered “normal” for a body, blurring boundaries and expanding possibilities.
This choreographic project continues the reflection initiated in my solo Somnambule, where I explored the notion of the “right to one’s own body.” Somnambule, through dance, questioned the permissions granted to our bodies by positioning sleep as a space of resistance to imposed logics of existence. With CALOR, I aim to deepen this exploration by emphasizing the possibility of a constantly expanding body, capable of redefining its own limits and becoming a shared, communal space.
Credits
Concept & Choreography: Ramon Lima
Performers: Zoé Bernabéau, Matthieu Chayrigues, Ramon Lima
Sound Design: Jean-Christophe Baudouin
Costumes & Scenography: Melina Faka
Production: BRUTA Corp
Coproduction: Centre chorégraphique national de Rillieux-la-Pape, Le Pacifique – CDCN Grenoble, and TMG – Théâtre Municipal de Grenoble.
With the support of: Subs Lyon, Boom’Structur – CDCN (prefiguration) in Clermont-Ferrand, and TROIS C-L – Maison pour la danse de Luxembourg.
Biographie
Ramon Lima
Ramon Lima est un danseur et chorégraphe dont la recherche chorégraphique se penche sur l’expérience du corps comme centre de la réflexion esthétique et conceptuelle de ses projets. Une caractéristique présente tant au niveau du processus de création que dans la rencontre avec le public. Il s'intéresse également à la notion de droit au corps et comment la danse peut porter une réflexion sur l'enjeux de représentation du corps et du rapport au collectif.
Il s’est formé à l’IdA – Institut des arts de Brasília, où il a étudié les arts de la scène entre 2012 et 2016. En 2019, il s’installe en France afin d’approfondir les questions relatives à sa pratique artistique. Pour cela, il intègre le Master Création artistique, parcours Arts de la scène, de l’Université Grenoble Alpes, qu’il réalise selon la modalité recherche en création.
En 2021, Ramon Lima créée Protopolis, une installation chorégraphique qui interroge les notions d’appartenance à partir de protocoles de composition artistique qui se déroulent dans l’espace urbain.
En 2023, Ramon Lima intègre le laboratoire de pratique et de recherche chorégraphique T.R.I.P, proposé par l’artiste pluridisciplinaire Ivana Müller au sein du Le Pacifique - CDCN Grenoble. Dans ce cadre, il entame une nouvelle recherche autour du rapport entre le tactile et le textile, ce qui prend la forme d'une installation chorégraphique participative : MIRAGE.
En 2023, il présente Somnambule, solo qui aborde les instances du sommeil comme lieu de résistances à des logiques d’existences hégémoniques.
En France, Ramon Lima collabore auprès des chorégraphes Anne Collod, Ivana Müller et Julie Desprairies, et au Portugal auprès des artistes André Braga et Cláudia Figueiredo.
Infinite Echoes – Revisited
Benoit Callens & Alice Cano
Infinite Echoes – Revisited is an in-depth exploration of the loop and perpetual motion machines. The two dancers and choreographers aim to push the boundaries of their work by revisiting concepts of physical constraint, integrating unexplored elements, and enriching the dramaturgy and musical composition to deliver a more complete and accessible piece—while staying true to their roots in Hip Hop dance.
Artistic Intentions
This project marks a new stage in our choreographic journey, building on the experience gained through our previous works Patchwork and Echos Infinis. It aims to deepen and expand upon previously explored ideas, with a focus on loops, physical constraint, and the influence of perpetual motion machines.
The loop remains at the core of our research. We are fascinated by its presence—in movement as in everyday life—and how it manifests in repetitive behaviors and thoughts. Loops evoke universal experiences. These themes will be more deeply embedded in this new version. We will also continue to draw inspiration from perpetual motion machines. These hypothetical devices, imagined to function indefinitely without any external energy source, mirror our own endless quest to create an ideal work. They symbolize the transfer, storage, and consumption of energy, while also questioning the relationship between the loop and the external environment…
Credits
Choreography & Performance: Benoit Callens & Alice Cano
Production: KnowEdge, Asbl
Coproduction: TROIS C-L – Maison pour la danse (Luxembourg)
Residencies: Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape
Biographies
Alicia Cano
Depuis l’obtention de mon master en chorégraphie de danse à l’Institut des Arts de Barcelone, je travaille comme chorégraphe invitée et professeure pour l’institut. Après avoir déménagé au Luxembourg, j’ai contribué au processus créatif de Patchwork, et notamment travaillé sur Fluency et Echos Infinis.
En tant que danseuse, j’ai participé à de nombreux projets, notamment sur les scènes du Grand Théâtre, de Luxexpo et du Théâtre d’Esch. Je m’efforce de rassembler les gens et de favoriser leur curiosité, leur confiance, leur technique et leur amour de la danse. J’enseigne régulièrement des cours dans plusieurs écoles de danse et je mène des projets éducatifs et sociaux avec Art in Motion ASBL et KnowEdge ASBL, en collaboration avec des institutions nationales publiques et privées.
Benoit Callens
Mon style s’inspire principalement du mime, du Bboying et du popping. J’ai notamment participé à la pièce de théâtre documentaire Wellbeing – Mental Noise, réalisée et produite par Les Rotondes. De plus, je participe à des projets qui utilisent les arts comme outils pédagogiques, comme le projet Temple au CAPE-Ettelbruck et Young Movers au TROIS C-L Maison pour la danse. Lors des ateliers, j’ai à cœur d’offrir un espace sécurisant pour les participants pour qu’ils se sentent libres de s’exprimer et d’expérimenter.
Dans ce cadre, j’ai fondé l’association KnowEdge qui offre des espaces d’échanges et d’apprentissages (workshops, conférences, battles...). J’ai développé Patchwork, la première pièce de danse Hip Hop du Luxembourg. L’un des objectifs de ce projet est de favoriser l’accès des danses Hip Hop aux institutions culturelles officielles.
Estranha forma
Catarina Barbosa
For Alice Canverbe
Portuguese proverb: “Quem canta seus males espanta” (“He who sings drives away his sorrows”)
Estranha forma is a solo performance, choreographed and performed by Catarina Barbosa. It is an outcry, a testimony, and a reflection on womanhood—specifically Portuguese womanhood in this piece. It tells the story of a woman who wakes up one day, looks at her life, and wonders how she got here. It’s also a questioning of artistic and sexual education, and of the environment in which we grow up. Estranha forma captures that pivotal moment in life—the one that flips everything upside down, the one many women have likely experienced—that moment of reckoning with one’s own life.
The Beginning of the Creation
One morning, in my family kitchen in Portugal, I was listening to fado music—the kind I grew up hearing. I was peeling potatoes and onions. The women were moving frenetically, preparing the Christmas meal. The men were also getting ready—but to eat—already sitting at the table or lounging on the couch.
I suddenly saw myself in the shoes of my grandmother and my mother. I felt strangely lost, like I didn’t belong. I started carving one of the potatoes into the shape of a penis, and I thought: “What would people think of me if they walked in right now?”
Because it makes no sense to do that while listening to a fado song about this “anxiety of life” given by God to the singer Amália (estranha forma de vida, which translates to strange form of life). Did God give me this anxiety too? Surely not. It would be so unfair to give anxiety to people—especially to women.
Credits
Choreography & Performance: Catarina Barbosa
Music: Guillaume Jullien
Dramaturgy: Eva Martinez
Production: Léa Wiplier – BEAST Production
Coproduction: TROIS C-L – Maison pour la danse (Luxembourg)
Residencies: Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape
Biographies
Catarina Barbosa
Catarina Barbosa est originaire d'une petite ville au Portugal, Povoa De Varzim. À partir de 2009, elle intègre le Conservatoire national du Portugal à Lisbonne. Elle complète sa formation professionnelle au sein du Ballet Junior de Genève (Suisse) jusqu'en 2014. Durant sa dernière année au Ballet Junior, Catarina rejoint la Compagnie Gilles Jobin, se produisant en juillet 2013 dans sa création Quantum, qui tournera ensuite dans le monde entier.
Elle est cofondatrice de la compagnie AWA (As We Are), grâce à laquelle elle produit sa première création, As You Want, en 2016. L'année suivante, elle présente une pièce solo, With My Eyes. Par la suite, elle collabore avec Baptiste Hilbert pour mettre en scène leur première création long format, SHOOT THE CAMERAMAN.
Entre-temps, Catarina continue à danser en freelance pour d'autres compagnies.
Demo: Thursday, June 12, 2025 at 7:30 PM
Free with reservation: adriana.falcone@ccnr.fr
Premieres: November 14 & 15, 2025, at TROIS C-L – Maison pour la danse in Luxembourg
Cross-residency as part of the project Les Nouveaux·elles créateur·rice·s, in partnership with TROIS-C-L – Maison pour la danse in Luxembourg. Co-hosted with the Centre national de la danse (CN D) in Lyon.
Photo : CALOR © Ben Szegedi / Echos infinis © DR / Estranha forma © Pedro Barbosa
Comments are closed.